Jak pozycjonować swojego bloga? – SEO dla blogerów


Prowadzenie bloga za pośrednictwem wordpressa czy bloggera jest w dzisiejszych czasach bardzo popularnym zajęciem. Coraz więcej osób podejmuje również próby zarabiania na tworzonych przez siebie treściach. Aby dotrzeć do większej ilości czytelników i tym samym zdobyć możliwość zarobku, niezbędnym działaniem jest pozycjonowanie strony. Google jest głównym źródłem pozyskiwania odbiorców, którzy za pomocą wyszukiwarki odnajdują interesujące ich treści. Zazwyczaj jednak czytelnicze poszukiwania kończą się na pierwszej, drugiej stronie wyników wyszukiwania – kluczowe jest, aby Twoja strona pojawiała się tam jak najwyżej.

Po co pozycjonować?

Pozycjonowanie bloga umożliwia zdobycie wielu nowych czytelników, których obecność zwiększa ruch i liczbę wejść na stronie, a te właśnie kwestie najbardziej interesują potencjalnych reklamodawców. Aby zarabianie na blogu było możliwe, a grono odbiorców stawało się coraz większe, konieczne jest poznanie zasad, których przestrzeganie wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie i spopularyzuje stronę.

Zapoznaj się z Google Analytics

Przed wdrożeniemdziałań pozycjonujących, warto przeanalizować ruch na stronie: liczbę odsłon, odwiedzin konkretnych wpisów, liczbę użytkowników nowych i powracających oraz źródła odwiedzin. Znajomość tych danych przyda się tak naprawdę podczas całej pracy, pozwoli analizować efekty swoich działań i planować kolejne. Aby skorzystać z usługi Google Analytics, wystarczy założyć konto dla swojego bloga, skopiować z niego indywidualny kod i umieścić go w kokpicie (za pomocą wtyczki).

Optymalizacja wpisów

Aby wypozycjonować bloga, najlepiej zająć się optymalizacją każdego z dodanych uprzednio wpisów (i oczywiście stosować te same zasady przy tworzeniu kolejnych), ponieważ zwiększając popularność konkretnego posta, automatycznie zwiększamy popularność witryny, a to jest właśnie naszym celem. Jedną z najważniejszych zasad jest stosowanie słów kluczowych. Powinny znaleźć się one w tytule wpisu, jego opisie, nagłówkach oraz w tekście głównym. Bardzo ważna jest tutaj umiejętność naturalnego wplatania słów kluczowych w tekst treść nadal powinna się dobrze czytać, pozostać atrakcyjna i merytoryczna. Sam tytuł posta nie powinien być zbyt długi (maksymalnie 70 znaków), a tekst wpisu musi zawierać nie mniej niż 300 słów. Ostatnio coraz popularniejsze staje się pisanie dłuższych tekstów, które ze względu na większą ilość słów kluczowych i fraz, są wyżej pozycjonowane w wyszukiwarce Google. Warto jednak pamiętać, że odbiorcy nie zawsze czytają dłuższe teksty, a to dla nich tworzymy treści. Poleca się również zastosowanie w tekście linkowania wewnętrznego, czyli ,,odsyłaczy” do poprzednich wpisów o podobnej tematyce.

Jak dobrać słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to słowa określające tematykę Twojego bloga. Są one bardzo istotne w pozycjonowaniu SEO, dlatego dobrze jest wiedzieć, jak je dobrać. Wyróżnia się ich dwa rodzaje – generyczne i długoogonowe (long-tail). Frazy generyczne są jednowyrazowe, z tego powodu blog określany takimi frazami bez problemu zaginie wśród wielu innych i trudno będzie mu przedostać się na wysokie miejsce w wyszukiwarce. Dlatego też frazy długoogonowe, czyli złożone z kilku wyrazów, są najlepszym wyborem. Słowa kluczowe są wtedy bardziej dookreślone i eliminują sporo konkurencji, co ułatwia wypozycjonowanie strony. To również najczęściej wpisywane frazy w wyszukiwarkę. Dla swoich słów kluczowych najlepiej jest stworzyć bazę i podzielić ją na słowa opisujące bloga (na przykład ,,Blog o kuchni wegetariańskiej”) oraz frazy go dookreślające (na przykład ,,tanie i zdrowe potrawy z pomidorów”). 

Adres witryny

Bardzo ważnym aspektem w optymalizacji bloga dla pozycjonowania jest wybór właściwego schematu adresu URL. Treść takiego adresu powinna być zgodna z tytułem linkowanego artykułu. Adresy URL zawierające na przykład datę opublikowania posta, zamiast jego nazwy będą nieprzystępne nie tylko dla czytelnika, ale i dla wyszukiwarki Google. Warto jest więc skorygować adresy istniejących już postów i również przy powstawaniu kolejnych stosować zasady SEO.

Optymalizacja obrazów

Jeśli na Twoim blogu pojawiają się zdjęcia (a powinny, bo zwiększa to jego atrakcyjność) ważne jest, aby zadbać także o ich zoptymalizowanie. Ich nazwa powinna być krótka i nawiązująca do grafiki/tematu wpisu. Najlepiej jest stworzyć również alt text dla konkretnego zdjęcia, czyli tekst alternatywny, który wyświetli się, na przykład kiedy zdjęcie nie będzie mogło się załadować – taki opis powinien zawierać przynajmniej jedno słowo kluczowe.  Odpowiedni format pliku dla zdjęć to .jpg, dla grafik .png, a obrazy powinny być wysokiej jakości i odnosić się bezpośrednio do udostępnionej treści. Dobrą praktyką jest również zmniejszanie rozmiarów grafik, ponieważ ułatwia to bezproblemowe ładowanie się strony, co pozytywnie wpływa na jej wizerunek w oczach czytelników. 

Istnieje wiele sposobów na optymalizację bloga, a co za tym idzie, wypozycjonowanie go i zdecydowanie warto z nich korzystać. Czasami wystarczy naprawdę niewiele, chociażby właściwe stosowanie słów kluczowych, analiza ruchu na stronie czy SEO zdjęć. Każde z takich działań niesie za sobą korzyści, a wdrożenie szeregu optymalizacji i popularyzacja bloga może zamienić blogowanie w ramach hobby w całkiem przyjemną pracę zarobkową.