Optymalizacja SEO – co to jest i dlaczego jest ważna?


Internet jest obecnie tak potężnym medium, że każda nowopowstająca firma chcąc zaistnieć zarówno w sieci, jak i poza nią, decyduje się na założenie swojej strony internetowej. Jest to pierwszy krok w celu promowania swojej działalności i zyskiwania klientów, ale nie jedyny i nie najważniejszy. Otóż jednym ze skuteczniejszych rozwiązań marketingowych jest prowadzenie działań SEO, a więc najpierw optymalizacja a następnie pozycjonowanie danej witryny internetowej. Jeśli temat ten nie do końca jest Ci bliski a chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej, w niniejszym artykule przyjrzymy się pierwszej części SEO, jaką jest optymalizacja. Odpowiemy na pytania czym ona jest, z jakich działań się składa, jakie są jej cele i dlaczego ma tak duże znaczenie.

Na wstępie jednak należy wyjaśnić pewną rozbieżność znaczeniową, bowiem w Polsce przyjęło się kilka, różnych definicji samego pojęcia SEO, pozycjonowania i optymalizacji. Z angielskiego skrót SEO, czyli Search Engine Optimization oznacza optymalizację witryny w celu zwiększenia widoczności w wyszukiwarkach internetowych i traktowany jest za ogół procesów, które do tego prowadzą. W Polsce natomiast często terminy SEO,  pozycjonowanie i optymalizacja traktowane są naprzemiennie. A tymczasem prawidłowy schemat powinien być taki, że SEO to ogół działań, które dzielą się na dwie duże grupy- optymalizacja i pozycjonowanie, te z kolei na masę innych, mniejszych bądź większych działań. Co więcej, chcąc osiągnąć realne cele, a więc faktycznie zwiększyć widoczność strony, czyli podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania, konieczne są szeroko pojęte działania SEO, zarówno z jednej, jak i z drugiej grupy. W równym stopniu bowiem ważne są zarówno prace związane z samą witryną (on-page SEO), jak i te odbywające się poza nią (off-site SEO). Należy zwrócić także uwagę na fakt, iż działania SEO ukierunkowane są na poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania, a więc tych, które nie stanowią formę płatnej reklamy jak w przypadku na przykład Google Ads. W niniejszym artykule zajmiemy się działaniami dotyczącymi optymalizacji strony, dzięki której pozycjonowanie jej jest o wiele bardziej skuteczniejsze.

Na czym polega optymalizacja strony www?

Optymalizacja SEO to szereg działań polegających na zwiększeniu jej użyteczności dla odbiorców a jednocześnie sprawiających, że jest ona atrakcyjniejsza dla wyszukiwarki Google i tym samym plasująca się na wyższej pozycji w jej rankingu. Jest to pewien proces, podczas którego witryna dostosowywana jest pod katem wyszukiwarki, zaś całość przebiega według pewnych wytycznych. Należy bowiem zaznaczyć, że bierze się tu pod uwagę głównie wyszukiwarkę Google, gdyż dotyczy ona aż 95% wszystkich wyszukiwań, zaś wszelkie szczegóły zawarte są w specjalnym dokumencie przygotowanym przez Google o nazwie „wskazówki dla webmasterów”.

Często mówi się o optymalizacji strony na potrzeby SEO, co jest niejako czytelną wskazówką i potwierdzeniem tego, że optymalizacja to pewna część składowa większego zakresu działań. Natomiast prawdą jest także, że jest to kluczowy element działań SEO, ponieważ pozwala wyszukiwarce na prawidłowe indeksowanie oraz zrozumienie struktury oraz zawartości strony internetowej, a dzięki temu wyszukiwarka może wyświetlać ją wysoko w wynikach wyszukiwania, jako odpowiedź na poszczególne zapytania. Optymalizacja strony www polega więc na realizacji szeregu działań, dzięki którym dana witryna będzie ładniejsza, czytelniejsza, sprawniejsza, bardziej funkcjonalna a więc będzie atrakcyjniejsza zarówno dla użytkowników, którzy na nią tafią, jak i dla Google i jego wyszukiwarki.

Jakie są cele optymalizacji strony?

Można wskazać kilka celów optymalizacji strony internetowym. Celem głównym jest przede wszystkim poprawa widoczności i pozycji w naturalnych (organicznych) wynikach wyszukiwania, co możliwe jest poprzez właściwe dostosowanie strony do współczesnych standardów i wymogów Google.

Do celów szczegółowych optymalizacji zaliczyć można natomiast zwiększenie szybkości ładowania strony, poprawa jej ogólnych parametrów, zwiększenie atrakcyjności witryny, ulepszenie treści zawartych na stronie, poprawa jej budowy i innych parametrów zarówno merytorycznych, jak i technicznych.

Wspomnieliśmy już o tym, że celem optymalizacji jest także umożliwienie dalszych działań w zakresie pozycjonowania tak, by możliwe było osiągnięcie jak najlepszych wyników w wynikach wyszukiwania. Można więc śmiało rzec, że niema skutecznego pozycjonowania bez optymalizacji, a jednocześnie sama optymalizacja z pewnością nie wniesie tyle, co w dopełnieniu z pozycjonowaniem.

Jak optymalizować stronę?

Temat optymalizowania strony internetowej jest bardzo obszerny i składa się z wielu działań, które jednak śmiało możemy pogrupować w pewne obszary tak, by całość była znacznie bardziej czytelna i lepiej zrozumiała.

Optymalizacja w zakresie kodu

Zacznijmy od tego, co nie jest tak istotne a niekiedy nawet jest niewidoczne patrząc od strony użytkownika, natomiast jest niezwykle ważne dla algorytmów Google. Jest to prawidłowość kodu źródłowego strony, czyli bezbłędne HTML. To przede wszystkim meta tag title, a więc element, który informuje o tym, czego dotyczy dana treść. Wyświetla się jako tytuł wyników wyszukiwania po wpisaniu w wyszukiwarkę danej frazy a także wówczas, gdy udostępnia się w jakiś sposób link do swojej witryny. Powinien zachęcać do kliknięcia, być krótki (maksymalnie 60 znaków) oraz powinien zawierać słowa kluczowe. Ponadto nie może być on powtarzalny dla poszczególnych podstron. Meta tag description to kolejny element HTML, wyświetlany tuż pod tytułem w wynikach wyszukiwania i stanowiący opis strony, jej zwięzłe streszczenie. Tekst ten powinien zawierać około 150 znaków i być na tyle interesujący, by zachęcić internautę do wejścia na stronę. Najlepiej więc, by było to krótkie ale ciekawe przedstawienie swojej oferty wraz z korzyściami nakłaniającymi do odwiedzin strony i stania się naszym klientem. Podobnie jak w przypadku tytułu, tutaj także opis powinien być różny dla każdej podstrony. Istotny jest także adres URL, tzw. friendly URL, czyli przyjazny adres. Będzie on taki wówczas, gdy da się odczytywać jako prosty i czytelny link, a więc ciąg znaków, które wskazują na zawartość danej witryny. Nie powinien więc zawierać przypadkowych znaków interpunkcyjnych, liter czy cyfr, być zwięzły, łatwy do zapamiętania i chwytliwy. Jest to ważne zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i robotów wyszukiwarki.

Optymalizacja treści na stronie www

Jest to obecnie niezwykle ważny element optymalizacji, który wpływa zarówno na zachowania użytkowników, jak i jest potężnym czynnikiem rankingowym. Treść na stronie powinna w sposób wyczerpujący opisywać jej zawartość oraz stanowić odpowiedzi na najczęstsze pytania zadawane przez użytkowników w danym obszarze tematycznym. Muszą to być treści oryginalne, unikatowe, a więc nie wchodzi w grę kopiowanie opisów z innych źródeł, na przykład ze strony producenta- zdecydowanie lepiej będzie przygotować je samemu. Ponadto ważne, by były to teksty przystępne, łatwe i ciekawe w odbiorze, zachęcające do jak najdłuższego pozostania na stronie, gdyż czas ten również brany jest pod uwagę przez algorytmy Google. Nie można zapomnieć także o budowie tekstu. Powinien zawierać on nagłówki w podziale H1, H2, H3 i tak dalej a także numerowanie czy punktory w przypadku wyliczeń. Kolejnym ważnym elementem jest odpowiedni dobór słów kluczowych oraz ich zagęszczenie w tekście. Słowa lub inaczej frazy kluczowe to pojedyncze wyrazy, które najlepiej opisują naszą ofertę i które najczęściej wpisywane są przez internautę w wyszukiwarkę podczas wyszukiwania danej treści.

Optymalizacja struktury strony

Oprócz treści ważna jest także cała budowa strony oraz jej menu. Najlepiej, gdy pomyślimy o tym już na etapie samego tworzenia strony, bowiem później zwykle ciężko jest dokonać odpowiednich zmian i zdecydowanie łatwiej jest stworzyć nową stronę od podstaw, kierując się zasadami optymalizacji SEO. Strona powinna być czytelna i funkcjonalna tak, by użytkownik bez problemu mógł szybko znaleźć informacje, po które trafił na daną witrynę. Taki porządek na stronie pomaga także robotom w indeksowaniu strony, czyniąc ją bardziej atrakcyjną dla wyszukiwarek. Strona nie powinna być więc zbyt rozbudowana, natomiast powinna zawierać podstawowe zakładki takie jak- o nas, oferta, realizacje, recenzje, cennik, fotogaleria i podobne. Są to bowiem elementy, których najczęściej poszukują użytkownicy.

Optymalizacja grafik

Grafika strony również wpływa na ostateczną pozycję w wynikach wyszukiwania. Przygotowując grafikę należy pamiętać więc o kilku elementach, takich jak odpowiedni format obrazów, ich kompresja, przyjazna nazwa grafiki czy jej opis alternatywny. Wszystkie te kwestie wpływają nie tylko na jakość i aspekt wizualny całej strony, ale przede wszystkim mają wpływ na prędkość jej ładowania.

Techniczna optymalizacja www

Techniczna optymalizacja strony to zwykle punkt wyjścia i jeden z najważniejszych aspektów SEO. Krótko mówiąc są to zmiany techniczne w obrębie strony internetowej, dzięki którym będzie ona lepiej widoczna w Google oraz bardziej atrakcyjna i przyjazna dla użytkownika. Techniczna optymalizacja to zatem poprawa rezultatu wyszukiwań, na którą składa się wiele działań. Często ta część SEO uznawana jest za najtrudniejszą, bowiem pewne elementy trudno jest poprawić i możliwe jest jedynie tworzenie ich od początku. Jest to także główny powód, dla którego część właścicieli witryn rezygnuje z SEO, bowiem nie chcą budować strony znów od początku. Natomiast jest to jedyna droga do osiągnięcia sukcesu w wynikach wyszukiwania i w tym przypadku trzeba najpierw coś stracić, by zyskać o wiele więcej.

Mówiąc o technicznej stronie optymalizacji, należy wspomnieć chociażby o prędkości ładowania strony. Liczne statystyki wykazują, że jesteśmy w tej kwestii bardzo niecierpliwi i strony, które ładują się dłużej niż 3-5 sekund są już przez nas odrzucane. To pokazuje, jak istotne znaczenie ma prawidłowa optymalizacja witryny pod tym kątem. Prawidłowość linków to kolejny ważny punkt. Wszelkie błędy na stronie, które pojawiają się chociażby po usunięciu danej podstrony i braku przekierowania na stronę aktywną sprawia, że taka witryna jest odrzucana nie tylko przez użytkowników, ale i przez roboty Google. Warte uwagi jest także właściwe ustawienie języka strony tak, by była ona przydzielona przez Google do prawidłowej strefy geograficznej.

Współcześnie bardzo duża część użytkowników korzysta z Internetu nie tyle co poprzez komputer czy laptop, ale przez pozostałe urządzenia mobilne takie jak tablet bądź smartfon. W związku z tym bardzo ważna jest optymalizacja strony pod względem jej prawidłowej użyteczności na urządzeniach mobilnych. Nie można zapomnieć również o bezpieczeństwie witryny, w tym o prywatności odwiedzających. Służy temu między innymi wdrożenie certyfikatu SSL, dzięki czemu użytkownik może mieć pewność, że jego dane nie zostaną przechwycone. Witryny certyfikowane są także wyżej plasowane w rankingu Google.

Co warto wiedzieć optymalizując stronę pod wyszukiwarkę Google?

Chcąc podnieść wyniki swojej strony w wyszukiwarce Google poprzez jej optymalizację pod SEO należy przede wszystkim poznać algorytmy Google. Oczywiście nie jest możliwe poznanie ich wszystkich, gdyż po pierwsze jest ich tak dużo i bardzo często ulegają zmianie, po drugie Google zdradza tylko część informacji, które bierze pod uwagę podczas dokładnego „prześwietlania” naszej witryny. Warto jednak poznać te najważniejsze, takie jak Pingwin, Koliber, Gołąb czy Moilegeddon. Następnie należy bardzo dokładnie przeanalizować swoją stronę internetową tak, by móc poprawić wszelkie błędy i niedoskonałości. Zwykle ten etap wymaga jednak podjęcia większych kroków i poważniejszych ingerencji w strukturę strony.

Bardzo pomocne będzie skorzystanie z Google Analytics, gdzie dowiemy się wielu ciekawych rzeczy o naszej stronie oraz dowiemy się, w jaki sposób możemy poprawić jej pozycję w Google. Dzięki temu narzędziu sprawdzić możemy takie wyniki jak ruch organiczny- ilość odwiedzin strony za pośrednictwem wyszukiwarki Google; ruch mobilny- wielkość odwiedzin strony przy użyciu urządzeń mobilnych; zawartość witryny- jakie treści są najczęściej wyświetlane na stronie i wiele innych. Chcąc uzyskać wyniki, które będą satysfakcjonujące i długotrwałe, należy stosować wyłącznie dozwolone i określone przez Google techniki. Jest to tzw. white hat SEO.

Jedną z najważniejszych, złotych zasad SEO jest ta, że powinno tworzyć się stronę internetową głównie dla jej potencjalnych użytkowników, nie zaś pod wyszukiwarki, a Google szybko to dostrzeże i weźmie pod uwagę. Ponadto warto śledzić działania konkurencji i starać się być zawsze o krok dalej.

Możliwe jest to poprzez oddanie swojej strony w dobre ręce specjalisty ds. SEO. Taka osoba jest bowiem na bieżąco z nowinkami branżowymi, zna wszelkie sposoby i narzędzia pomocne w optymalizacji i pozycjonowaniu a także najlepiej będzie wiedział jak zająć się daną witryną i od czego zacząć, by skutecznie poprawić jej wyniki w Google.