Pozycjonowanie sklepów internetowych


Od kilku lat notuje się stały wzrost zainteresowania zakupami w sieci, w efekcie czego rośnie także liczba finalizacji transakcji poprzez sklepy internetowe. Rok 2020 był szczególny pod względem liczby osób dokonujących zakupy przez Internet, co spowodowane było wybuchem pandemii SARS-COV2 oraz wiążącą się z nim kwarantanną. Każdego roku na platformach sprzedażowych przybywa po kilka milionów nowych użytkowników.

Klientom odpowiada bowiem taka forma zakupów, gdyż niesie ze sobą wiele korzyści. Jeśli jednak interesuje Cię pozycjonowanie sklepów internetowych, to z pewnością jesteś właścicielem jednego a nawet kilku z nich i chciałbyś realnie wpłynąć na większe powodzenie swojego biznesu. Znalazłeś się więc w odpowiednim ku temu miejscu. Z niniejszego artykułu dowiesz się najważniejszych informacji na temat tego, co może zyskać Twój sklep www dzięki przeprowadzonym działaniom pozycjonowania.   

Współcześni klienci doceniają zalety dokonywania zakupów przez Internet- są one szybsze, wygodniejsze, mniej wymagające niż zakupy dokonywane w formie tradycyjnej. Ponadto w większości przypadków cena produktów jest niższa, finalizowanie zakupów w sieci coraz łatwiejsze i bezpieczniejsze- kupujący ma prawo do zwrotu zakupionego w ten sposób towaru w ciągu 14 dni, bez konieczności podawania przyczyny.

Z przeprowadzanych na bieżąco analiz szacuje się, iż obecnie z internetowej formy zakupów poprzez platformy i sklepy internetowe   korzysta już ponad 18 milionów krajowych konsumentów. Jest to ponad 65% wszystkich aktywnych użytkowników polskiej sieci. Nic więc dziwnego, że wraz ze wzrostem zainteresowania, rośnie także ilość sklepów www a rozwój e-commerce z kolei wpływa na zwiększenie rywalizacji pomiędzy właścicielami platform sprzedażowych. Natomiast w przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, e-biznes można promować w sposób ograniczony. 

Prowadzenie sklepu internetowego wymaga od jego administratora dużych nakładów pracy- należy bowiem zadbać o każdy szczegół, by po pierwsze „zwabić” klienta na swoją stronę,  zatrzymać go na dłużej, zachęcić do zakupu oraz przeprowadzić przez cały proces transakcji w jak najprostszy dla niego sposób. Dobrze opisane produkty opatrzone wyjątkową fotografią pozwolą przyciągnąć oko użytkownika będącego już na stronie. Jednak aby na nią trafił, musi być ona najpierw w odpowiedni sposób „wypromowana” w sieci. Można to zrobić na kilka sposobów, jednak najlepszym, najważniejszym a zarazem najdłużej przynoszącym wymierne efekty jest pozycjonowanie sklepu internetowego. 

Czym jest pozycjonowanie sklepu w Internecie i co należy o nim wiedzieć?

Pozycjonowanie sklepu internetowego to szereg działań, które mają na celu podniesienie rangi danego e-sklepu w taki sposób, by osiągał on jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce Google. Odbywa się to głównie poprzez odpowiedni dobór kluczowych słów, związanych z oferowanymi produktami bądź usługami. Dzięki takim działaniom jak optymalizacja kodu strony, optymalizacja treści oraz zdobycie wartościowych linków do strony, zwiększa się widoczność strony internetowej w sieci a tym samym ilość klientów oraz sprzedaż. A więc kluczem do współczesnego sukcesu e-biznesu jest odpowiednie wypozycjonowanie sklepu internetowego, poprzez poprawienie jej widoczności w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie, jaką jest Google. To ona bowiem sprowadzi potencjalnych klientów na naszą platformę sprzedażową a im wyżej na liście będzie dany sklep,  tym większa ku temu szansa.

W przypadku małej konkurencji  lub wyjątkowo unikatowego towaru istnieje szansa, że już po wstępnej optymalizacji strony przez eksperta od SEO (search engine optimization- optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych), przyniesie ona w wyszukiwarce pierwszy ruch na stronie a tym samym nowych, potencjalnych klientów. Do optymalizacji potrzebna jest wiedza nie tylko z zakresu SEO, ale również bardzo dobra znajomość platformy sprzedażowej oraz systemu, na którym opiera się dany sklep. W przeciwieństwie do prostych stron firmowych, sklepy charakteryzuje oraz promuje produkt, stąd też istotnym elementem jest jego dokładne opisanie oraz ulokowanie we właściwej kategorii. Optymalizacja sklepu buduje tysiące linków wewnętrznych oraz znacznie rozbudowuje strukturę strony, stąd też uważa się ją za na tyle skomplikowaną, że warto zlecić ją zaufanemu ekspertowi. Osoba ta nie tylko będzie stale pracować nad rozwojem platformy e-commerce, ale stanie się członkiem zespołu, który będzie w sposób wirtualny działał w obszarze marketingu, przedstawicielstwa oraz konsultingu. 

Tym bardziej nowy sklep warto rozpocząć we współpracy z rzetelną agencją, która zajmuje się pozycjonowaniem sklepów na co dzień. Za pomocą wyspecjalizowanych narzędzi ma ona możliwość przeprowadzenia wstępnej analizy konkurencji, która pomoże naszkicować cele oraz schemat działania podczas tworzenia platformy. Sklepy będące już w użytkowaniu wymagają najczęściej przebudowy oraz optymalizacji dla zwiększenia ich efektów. 

Jakie są korzyści z pozycjonowania sklepu internetowego?

Jeśli nadal nie do końca jesteś przekonany, czy inwestowanie w pozycjonowanie ma naprawdę sens, przedstawione poniżej korzyści z pewnością Cię w tym utwierdza.

Na wstępie należy zaznaczyć, że pozycjonowanie to nie tylko wysoka pozycja w wyszukiwarce internetowej, z czym jest najczęściej utożsamiane. Oczywiście jest to głównym celem a jednocześnie najważniejszym, bezpośrednim profitem pozycjonowania sklepu internetowego, jednak profesjonalne pozycjonowanie sklepu www w sposób pośredni wpłynie również na wzmocnienie pozycji marki na rynku, dzięki czemu stanie się bardziej rozpoznawalna (ja więc widzimy, działania pozycjonowania obejmują także działania marketingowe); wykreowanie profesjonalnego wizerunku sklepu, poprzez szereg działań optymalizacyjnych, przystosowujących sklep do współczesnych standardów tak, by była jak najbardziej przyjazna dla klienta; zwiększenie ruchu na stronie, a tym samym zwiększenie liczby potencjalnych klientów, którzy trafiając na stronę wysoko wypozycjonowaną najczęściej stają się klientami rzeczywistymi- to z kolei stanowi kolejną korzyść, a mianowicie zwiększenie sprzedaży produktów i usług, a co za tym idzie-  znaczny wzrost korzyści finansowych z biznesu.

Widzisz więc, że inwestowanie w pozycjonowanie jest tak naprawdę najlepszą inwestycją w swój biznes. Jednak wymaga to wiedzy, czasu i profesjonalizmu, dlatego skuteczne pozycjonowanie jest wynikiem pracy specjalistów do spraw pozycjonowania.

Jakie są efekty pozycjonowania sklepu internetowego? 

Czyli jak to działa w praktyce. Pozycjonowanie sklepu oraz jego optymalizacja jest uzależniona od jego złożenia oraz struktury. W przypadku zdobywania wysokich pozycji w wyszukiwarkach istotnym elementem jest również konkurencja, która najprawdopodobniej również walczy o klienta. Firmy zajmujące się pozycjonowaniem działają na zdobytej wiedzy oraz doświadczeniu. Dzięki sprawdzonym rozwiązaniom czas rozpoznawalności strony skraca się do minimum. Efekty można zauważyć już po kilku miesiącach, a inwestując w reklamę w sieci są one wprost proporcjonalnie narastające do wydanej kwoty na promocję. 

Przekazując sklep specjaliście SEO zwiększa się zarówno ruch, jak rosnąca z nim ilość zapytań o dany produkt. Budowanie marki poprzez zdobywanie nowych odnośników do sklepu, wprowadzanie wartościowych i unikatowych treści sprawi, że sklep będzie coraz bardziej rozpoznawalny. Generowany ruch organiczny wpłynie na to, że właściciel sklepu stanie się typowym szefem, który będzie tylko nadzorował przedsiębiorstwo a jego głównym zajęciem będzie przeglądanie rosnących słupków sprzedażowych.  

Największy zysk oraz stabilność w biznesie są możliwe poprzez zdobycie najwyższych pozycji w wyszukiwarce na tzw. topowe frazy. Są to słowa kluczowe, które użytkownicy chętnie wpisują, szukając danego produktu. Wspomniany ruch organiczny to taki, który generuje użytkownik trafiający do sklepu bezpośrednio z wyszukiwarki. Im jest on wyższy, tym generowana konwersja staje się coraz bardziej zauważalna. 

Pozycjonowanie sklepu to spore obciążenie, w szczególności dla nowo powstałych sklepów. Jednak efekt takiego działania przynosi długofalowe efekty i jest skuteczną formą reklamy w sieci. Pozycjonowanie odpowiada nie tylko za ruch organiczny ale zwiększa rozpoznawalność marki, buduje prestiż firmy oraz uznanie wśród klientów. Sprzedawany produkt z dnia na dzień staje się coraz bardziej wartościowy. Wiele firm, które prowadzą dziś sieć sklepów stacjonarnych, budowało zaufanie wśród konsumentów poprzez elektroniczne platformy sprzedażowe. 

Pozycjonowanie swojego sklepu internetowego warto więc powierzyć specjalistom od pozycjonowania i SEO. Oczywiście możliwe jest działanie na własną rękę, jednak nie będzie ono ani w połowie tak skuteczne, jak w przypadku pracy profesjonalistów. Dlaczego? Ekspert SEO pracuje ze sztabem ludzi. Podejmując jakiekolwiek działania oparte są one o przygotowaną na samym początku strategię- oczywiście w kontakcie i zatwierdzeniu przez klienta. Każdy proces jest skrupulatnie analizowany oraz konsultowany, po czym skrupulatnie realizowany. W ten sposób opiekun projektu przypisuje poszczególnym działom zadania, np. copywriterzy tworzą unikatową treść za content strony, informatycy wprowadzają ją z zachowaniem wytycznych Google, analizatorzy przygotowują raporty, itd. Dzięki temu możliwe jest jak najlepsze przygotowanie sklepu www oraz jego wypozycjonowanie tak, by trafił na najwyższe pozycje w wyszukiwarce Google- oczywiście zawsze celujemy w minimum TOP3!

Pozycjonowanie sklepu internetowego jest więc dziś nie tylko możliwością, ale i koniecznością, by móc nie tylko istnieć w sieci lecz ze skutecznością wybić się na pierwsze pozycje wyszukiwania. A o tym, w jakim stopniu jest to ważne, chyba nie trzeba nikogo przekonywać- wystarczy przeanalizować swój proces postępowania podczas wyszukiwania jakichkolwiek informacji w sieci. Jak często korzystasz z wyników wyświetlanych na drugiej stronie? A czy kiedykolwiek korzystałeś z listy na stronie trzeciej czy dalszych? Twoja odpowiedź jest najlepszym potwierdzeniem skuteczności  oraz korzyści pozycjonowania sklepu internetowego.