Pozycjonowanie stron internetowych – co to jest i dlaczego warto?


Skoro trafiłeś na tę stronę to śmiem twierdzić, że nie czujesz się być specjalistą od pozycjonowania i nie wiesz wszystkiego na ten temat. Natomiast z pewnością chcesz, by Twoja strona internetowa przynosiła jak najlepsze efekty i masz świadomość tego, że pozycjonowanie we współczesnych czasach jest skuteczną ku temu drogą. Skąd to wiesz?

Chociażby z własnego doświadczenia, gdy niejednokrotnie sam szukając informacji na dany temat korzystałeś z wyszukiwarki Google i swoje wyniki ograniczały się do pierwszych pozycji z listy. Chciałbyś więc bliżej poznać tajniki pozycjonowania i przekonać się o jej realnych korzyściach. Artykuł ten niech będzie ku temu okazją, gdyż stanowi kompendium wiedzy o pozycjonowaniu.

Co to jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron internetowych to szereg działań, których celem jest przede wszystkim zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google, a więc dążenie do tego, by dana strona wyświetlała się jak najwyżej- najlepiej na pierwszej stronie- wyników wyszukiwania, zaraz pod linkami sponsorowanymi.

Pojęcie to, znane jest z angielskiego jako SEO (Search Engine Optimization), jeszcze do niedawna używane było zamiennie z pozycjonowaniem. A tymczasem SEO stanowi jedynie część procesu pozycjonowania, mającą na celu optymalizację strony, dostosowując jej działanie do wyszukiwarki internetowej. 

Można wyróżnić kilka elementów pozycjonowania, zaś na każdy z nich składa się kilka różnorakich działań, dobranych w zależności od potrzeb danej strony internatowej i parametrów prowadzonej działalności gospodarczej. 

Po pierwsze, są to działania na stronie internetowej (On Site SEO) a więc chociażby naprawa błędów technicznych na stronie www, które wpływają negatywnie zarówno na odbiór przez użytkowników, którzy znaleźli się na stronie, jak i na widoczność strony w wyszukiwarce. Są to przede wszystkim takie błędy jak zbyt wolne wczytywanie strony, błędy w nawigacji, niedziałające podstrony, niedostosowanie strony do działania na urządzeniach mobilnych, problem z przekierowaniem, obecność wirusa. Innym, bardzo ważnym działaniem na stronie jest jej optymalizacja oraz rozbudowa jej treści. Dlaczego jest to tak istotne? Bowiem w dużej mierze to właśnie na jej podstawie wyszukiwarka dokonuje analizy całej strony, ocenia tematykę, poszczególne frazy, po wpisaniu których strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Dlatego w ramach optymalizacji wstawia się unikatowe treści na stronie, zwiększa się ich ilość, stosuje w tekście odpowiednie frazy kluczowe. Ponadto zmienia się tytuły podstron na takie, które najczęściej wpisywane są w wyszukiwarkę, tworzone są nowe podstrony a także blog wewnętrzny, z artykułami tematycznymi i branżowymi.

Po drugie, są to działania poza stroną internetową (Off Site SEO) a w ich ramach pozyskiwanie linków kierujących do pozycjonowanej strony (link building), poprzez na przykład artykuły sponsorowane czy też treści zamieszczane na zewnętrznych blogach tematycznych. Działania te obejmują także wszelką aktywność poprzez media społecznościowe oraz wiele innych działań, poprzez które proces pozycjonowania staje się częścią szeroko pojętego marketingu internetowego. Co więcej- działania te są zmienne, gdyż zależne od mechanizmów działania wyszukiwarki. Konieczne jest więc ciągłe poznawanie aktualnych, zaawansowanych algorytmów i czynników rankingowych wyszukiwarki, dzięki czemu możliwe będzie dobranie właściwych działań i osiągnięcie najwyższych pozycji na liście wynikowej wyszukiwania.  

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

Co prawda przybliżyliśmy już po krótce na czym polega pozycjonowanie, jednak ze względu na to, że jest to bardzo złożony proces, na który składa się wiele zróżnicowanych działań, wyjaśnimy nieco więcej, zaczynając od początku.

Prowadząc działalność gospodarczą, niezależnie w jakiej branży, strona internetowa firmy to w dzisiejszych czasach podstawa. Dla zdecydowanej większości osób to pierwszy a niekiedy nawet i jedyny sposób na to, by poznać profil i ofertę danej firmy. Jednak nikt od razu nie wpisze adresu Twojej strony i nie trafi na nią w bezpośredni sposób, lecz chcąc odnaleźć interesujące go informacje bądź ofertę, skorzysta z wyszukiwarki. W tym celu wpisze jakąś konkretną frazę, na przykład „pozycjonowanie oferta” bądź też zawęzi swój zakres wyszukiwani, wpisując „pozycjonowanie oferta Rzeszów”. Z pewnością z własnego doświadczenia wiesz, że największe znaczenie mają wyniki, które wyświetlą się na pierwszej stronie wyszukiwarki a im dalej, tym mniejsze prawdopodobieństwo, iż internauta wyświetli Twoją stronę. Pozycjonowanie polega więc na takich działaniach, które pozwolą na znalezienie się danej strony na szczycie wyszukiwań, a dzięki temu zwiększyć ruch na stronie i prawdopodobieństwo, iż dany użytkownik stanie się ostatecznie klientem. Im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, tym większa widoczność witryny a tym samym więcej kliknięć i wejść na stronę www. Oczywiście celem pozycjonowania jest zawsze znalezienie się w TOP3 lub w TOP10, a więc pierwszej trójce bądź dziesiątce wyników (tyle zwykle wyświetla się na jednej stronie) na daną frazę. Pozycjonowanie, biorąc pod uwagę inne opcje marketingu internetowego, należy do najlepszych i najtańszych sposobów na dotarcie do klienta.

Jakie są największe korzyści z pozycjonowania?

Główną i najważniejszą korzyścią płynącą z pozycjonowania strony internetowej jest zwiększenie widoczności i pozycji w wynikach wyszukiwania na frazy, a więc słowa, które Internauci wpisują w wyszukiwarkę Google. Kolejną korzyść stanowi poprawa jakości firmowej strony www, dzięki czemu osoba ją odwiedzająca z większym prawdopodobieństwem zostanie na niej na dłużej, gdyż dzięki odpowiedniej optymalizacji, będzie ona łatwa i przyjemna w użytkowaniu. Wzrost liczby odwiedzin strony oraz efektywne pozyskanie nowych klientów, nie tylko poprzez wyszukiwarkę, to kolejna zaleta pozycjonowania. Jeśli dana osoba trafia na naszą stronę poprzez wyszukiwarkę mamy pewność, że jest to osoba rzeczywiście zainteresowana tym, co posiadamy w ofercie, gdyż poprzez Google poszukiwała konkretnego produktu bądź usługi. Jeśli zaś wizyta nastąpiła bez użycia wyszukiwarki to możemy mieć pewność, że skuteczność mają działania pozycjonowania polegające chociażby na zamieszczaniu wartościowych treści na zewnętrznych blogach tematycznych czy lokalnych portalach. Dzięki pozycjonowaniu następuje także zdobycie przewagi nad konkurencją a także wzrost rozpoznawalności. Szczególnie istotne jest to biorąc pod uwagę konkurentów działających w obszarze tej samej marki i na tym samym terenie. Skorzystanie z profesjonalnego pozycjonowania to krok przed tymi, którzy nie wykorzystują tej formy rozwoju swojego biznesu, zaś zwiększenie rozpoznawalności świadczy o prawidłowym doborze działań pozycjonowania. Budowa zaufania do marki to kolejna zaleta- klient, który z łatwością znalazł to, czym był zainteresowany a do tego bezproblemowo poruszał się po stronie internetowej firmy obdarzy ją większym zaufaniem i z dużym prawdopodobieństwem skorzysta z niej ponownie a nawet poleci innym. Ponadto pozycjonowanie powoduje znaczny wzrost zysków, przy stosunkowo niskich kosztach usługi a także dość szybkie efekty pozycjonowania oraz mierzalność wyników pozycjonowania.

Ile kosztuje pozycjonowanie? Cennik pozycjonowania

„Ile kosztuje pozycjonowanie” czy „koszt pozycjonowania” to jedne z najczęściej wyszukiwanych fraz. Oczywiście nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż cena pozycjonowania różni się w zależności od zakresu prowadzonych działań, czasu, formy i wielu innych czynników. Dlatego większość firm zajmujących się profesjonalnym pozycjonowaniem zaznacza, iż koszt jest ustalany każdorazowo i indywidualnie z klientem po ustaleniu zakresu pracy. Niektóre firmy tworzą także pakiety, w których z góry określone jest, co będzie składać się na daną usługę, jednak nie jest to najlepszy sposób, gdyż wpływ na to ma zbyt wiele czynników. 

Należy mieć na uwadze, że profesjonalne i skuteczne pozycjonowanie wymaga łącznej pracy kilku a niekiedy nawet i kilkunastu osób- specjalistów ds. pozycjonowania, informatyków, programistów, grafików, doradców biznesowych, copywriterów, analityków, marketingowców i wielu innych. Choć na pierwszy rzut oka może Ci się wydawać, że pozycjonowanie to zbyt duży koszt na Twoją kieszeń, musisz mieć świadomość, że bardzo wiele działań składa się na pozycjonowanie i wymagają one poświęcenia dużej ilości czasu. To także spore koszty, które trzeba ponieść chociażby na możliwość zamieszczenia tekstu z linkiem odsyłającym w magazynie branżowym lub katalogu tematycznym, czy też za przygotowanie unikatowych treści na stronę www. Należy jednak pamiętać, że efekty pozycjonowania są długofalowe i jest to nie tyle koszt, co najlepsza inwestycja w rozwój swojej firmy. To, co wydasz na pozycjonowanie, z pewnością zwróci się kilkukrotnie dzięki osiągniętej pozycji w wyszukiwarce i większej aktywności na Twojej witrynie internetowej.

Czy pozycjonowanie strony to dobry wybór? 

Pozycjonowanie strony internetowej to najlepsza forma kształtowania pozycji swojej witryny w Internecie. To dobry wybór, niezależnie od branży, wielkości firmy, skali działań, lokalizacji, oferty i wszystkich pozostałych czynników. Pozycjonowanie jest bowiem bardzo uniwersalną usługą, którą można idealnie dopasować, biorąc pod uwagę parametry i potrzeby danej firmy. Ponadto zakres działań jest wcześniej ustalany z Klientem, zaś agencja SEO swoją pracę poprzedza dokładną analizą a także poznaniem specyfiki działalności, dzięki czemu możliwe jest szczegółowe doradztwo w każdym zakresie.

Pozycjonując swoją stronę internetową nie tylko trafiasz na wyższe wyniki wyszukiwania oraz zyskujesz nowych klientów, ale także budujesz zaufanie do swoje marki i zwiększasz jej potencjał- firmy będące na dobrych pozycjach, traktowane są jako te najlepsze, gdyż spełniają masę kryteriów i przeszły szczegółową analizę Google, by znaleźć się na szczycie.

Pozycjonowanie to więc najlepszy wybór, jednak warto powierzyć swoją stronę www profesjonalnej agencji. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że wydatkowane na ten cel środki, okażą się inwestycją w biznes. Specjaliści do spraw pozycjonowania zadbają bowiem o każdy element strony tak, by skutecznie zyskać jej przewagę w sieci. Oczywiście można działać na własną rękę, jednak nie będzie to z pewnością na tyle skuteczne, jak w przypadku pozycjonowania profesjonalnej agencji, która na bieżąco śledzi nowinki branżowe oraz zna działanie wyszukiwarki Google.

Jak wygląda proces? 

Pozycjonowanie jest usługą, w której ciężko określić jeden możliwy i właściwy schemat postępowania. Można oczywiście wyodrębnić pewne etapy prac oraz zakres działań, lecz nie są one stałe- mogą być wykonywane w różnej kolejności, z różnym natężeniem i częstotliwością. Niemniej można po krótce przedstawić standardowy proces pozycjonowania- od czego się zaczyna, jak przebiega, jak wygląda współpraca pomiędzy Klientem a agencją.

Proces pozycjonowania strony internetowej, we współpracy z agencją SEO, rozpoczyna się od dokładnej analizy danej witryny (a więc dokonywany jest audyt), poznania specyfiki firmy a także rozmowy na temat wzajemnych oczekiwań i możliwości z obu stron. Opracowywana jest strategia działań a także ustalony kosztorys. Każdy klient, ze względu na charakter usługi jaką jest pozycjonowanie, traktowany jest indywidualnie. Następnie wybierane są frazy kluczowe, na których oprze się pozycjonowanie strony- w zależności od tego, czy będzie to pozycjonowanie ogólne, czy też pozycjonowanie lokalne. Kolejny etap jest dość rozbudowany, gdyż są to wszelkie działania optymalizacyjne, a więc przystosowujące witrynę pod słowa kluczowe, poprawa strony pod względem technicznym, przygotowanie unikatowych i wartościowych treści. Gdy już cała strona zostanie uporządkowana, wówczas następnym etapem pozycjonowania jest link building, a więc tworzenie linków prowadzących do pozycjonowanej witryny z zewnętrznych stron. Ważne, by link pozyskany był z jakościowych źródeł, a więc artykułów sponsorowanych, blogów tematycznych, wysokiej jakości katalogów i innych. To także reklama poprzez social media. Ponadto na bieżąco oraz okresowo odbywa się raportowanie wyników, dzięki czemu Klient ma wzgląd na skuteczność podejmowanych działań pozycjonowania. Pozwala to również na weryfikację zasadności działań- czy są one odpowiednie, na właściwą skalę, jaki jest odzew, czy można zrobić coś więcej.

Pozycjonowanie jest więc nie tyle możliwością, co wręcz koniecznością, by móc trafiać do coraz większego grona odbiorców, w dodatku faktycznie zainteresowanych naszą ofertą. Pozycjonowanie stron internetowych daje gwarancję wzrostu ruchu na danej witrynie, wzrostu potencjalnych i rzeczywistych klientów a dzięki temu i zysków firmy. Jest to więc obecnie klucz do rozwoju własnego biznesu.