Teksty SEO – dlaczego ich pisanie jest ważne?


Treści na stronach www są niezbędne do pozyskania przez firmę klientów, jednak nawet bardzo dobrze napisane i wartościowe teksty mogą pozostać niezauważone bez zastosowania zasad SEO. Dlatego też ich znajomość jest kluczowa dla budowania widoczności biznesu w Internecie, a odpowiednio zoptymalizowane treści mają ogromne znaczenie w pozycjonowaniu witryny.

Czym jest SEO?

SEO (z angielskiego Search Engine Optimization) to proces optymalizacji tekstów mający zwiększyć poprawę widoczności w wyszukiwarkach, a co za tym idzie, podwyższyć ruch na stronie www. W działaniach SEO zawiera się nie tylko optymalizacja treści, ale i poprawa witryny od strony technicznej, wizualnej jak i profilu linków (odnośników prowadzących do witryn zewnętrznych). Tymczasem w Polsce SEO skupia się głównie na tym, co wewnątrz strony, resztę (czyli na przykład link building) zostawiając szeroko pojętemu ,,pozycjonowaniu”. Teksty znajdujące się na stronie są jedną z ważniejszych kwestii, których optymalizacja może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie i ruch na witrynie. Tworzenie treści SEO opiera się na kilku zasadach, takich jak używanie odpowiednich słów kluczowych i ich nasycenie, właściwe dostosowanie długości tekstu, a przy tym wszystkim, zachowanie jego wartości merytorycznej i poprawności językowej.

Filary dobrego tekstu SEO

Pisanie tekstu SEO ma swoje zasady i określone obszary, w których ich zastosowanie przynosi najlepsze efekty. Oto najważniejsze z nich:

  1. Nagłówki H1 i H2 na każdej podstronie powinien się znaleźć jeden nagłówek H1 (tytuł, nazwa produktu itp.) z nieodmienionym słowem kluczowym, tak aby wyszukiwarka Google mogła je ,,zrozumieć”. Dłuższe teksty warto podzielić za pomocą nagłówków H2 (znów – zawierających słowa kluczowe), które zwiększą zagęszczenie słów kluczowych, a więc i widoczność w sieci.
  2. Znacznik title to tytuł, który pojawia się w wynikach wyszukiwania. Tutaj stwarza się możliwość nadania mu nazwy innej, niż tytułowi H1, co umożliwi zwiększenie liczby słów kluczowych kierujących na stronę.
  3. Topical authority podczas publikowania treści warto poświęcić na opisywanie jednego obszaru (np. różnych rodzajów muzyki) wiele artykułów, co poprawi widoczność strony.  
  4. LSI (Latent Semantic Indexing) czyli ukryte indeksowanie semantyczne, towyrażenia, które nie są swoimi synonimami, ale są ze sobą semantycznie związane. Wykorzystywanie takich słów również może polepszyć pozycjonowanie strony.
  5. Aktualizacja  należy pamiętać, że temat, który zdobywał rzeszę czytelników kilka lat temu, może stracić swoją aktualność i nie przynosić już ruchu na stronę. Dlatego dobrze jest co jakiś czas przeanalizować rynek, trendy i konkurencyjne treści, aby następnie zoptymalizować własne teksty, na przykład uaktualniając słowa kluczowe. Warto już na samym początku tworzenia treści SEO wybrać tzw. evergreen content, czyli treści, które nie tracą na aktualności przez dłuższy czas.

Oczywiście, w większości z tych obszarów główną rolę grają dobrze dobrane słowa kluczowe oraz ich zagęszczenie. Istotne jest również odpowiednie formatowanie tekstu, linkowanie wewnętrzne, czy zamieszczenie spisu treści (niezbyt popularna, a bardzo przydatna forma optymalizacji).

Czy każda firma powinna zainwestować w teksty SEO?

Teksty SEO przydadzą się tak naprawdę każdemu internetowemu twórcy – zarówno piszącemu bloga, jak i właścicielowi biznesu, pragnącemu poszerzyć swoją działalność w internecie i pozyskać nowych klientów. To także doskonały sposób na zwiększenie rozpoznawalności młodej, początkującej marki, na przykład poprzez prowadzenie bloga firmowego, który nada firmie ekspercki charakter. Warto również zaznaczyć, że usługa copywritera SEO użyteczna jest dla wielu branż, takich jak sklepy internetowe, firmy usługowe czy firmy o modelu biznesowym B2B. Rozbudowanie kategorii produktów, wprowadzenie do tekstu linkowań wewnętrznych, czy stworzenie odrębnych opisów każdej usługi to jedne z wielu zmian, jakie wprowadzić może copywriter SEO, które pozytywnie wpłyną na działalność firmy w internecie.

Treści SEO – jakich błędów nie popełniać?

Wiele firm nie ma wystarczającej wiedzy o tekście w Internecie lub nie potrafi jej zastosować do swojej działalności. Coraz częściej tworzone są na przykład strony ,,one-page”, gdzie cała zawartość wyświetla się pod jednym adresem, co jest sporym błędem i znacznie zmniejsza szansę na wysokie pozycjonowanie. Nieprawidłowości pojawiają się także przy tworzeniu ,,landing page”, czyli strony docelowej, która bez optymalizacji pod SEO, na przykład ze zbyt krótką treścią, traci swoją atrakcyjność w oczach Google’a. Błędne jest również zbyt duże nagromadzenie słów kluczowych w tekście, lub powtarzanie tych samych fraz w wielu artykułach.

Jakie korzyści niesie za sobą tworzenie treści SEO?

Treści SEO są skonstruowane pod wymagania wyszukiwarki, pozostając atrakcyjne dla odbiorcy. Takie teksty zaangażują czytelnika i pojawią się wysoko w wyszukiwarkach, pozwalając firmie na zdobycie wielu nieosiągalnych wcześniej klientów i zatrzymanie ich ,,u siebie”. Copywriting SEO to nie tylko tworzenie tekstów na firmowe blogi, ale i opisów produktów, usług czy kategorii. Dobrze jest wiedzieć, jak takie teksty powinny wyglądać, jak dobrać i rozmieścić słowa kluczowe czy stworzyć odpowiednie nagłówki i chwytliwe tytuły. Przydatna jest również umiejętność analizy rynku i konkurencji oraz świadomość możliwych zmian i aktualizacji algorytmu Google. Pisanie tekstów merytorycznych, a zarazem dopracowanych pod kątem SEO, jest niezbędne dla poprawienia widoczności strony i umożliwia rozwój działalności firmy w Internecie.

Jak można wywnioskować z powyższego tekstu, pisanie treści SEO nie jest najprostsze, jednak potrafi bardzo pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie firmy w sieci. Warto jest więc zastosować konkretne strategie i działania, aktualizując istniejące i tworząc nowe teksty na stronie. Właściwe wpływanie na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach, które odgrywa ogromną rolę w rozwoju działalności, możliwe jest właśnie poprzez tworzenie treści SEO.